Vår yoga...

Tips inför vår yoga-stund

Yogan är DIN stund för DIG själv. Vi är alla olika och dagsformen kan också vara olika. Tillåt dig att anpassa passet efter DITT behov. Det är bara du som känner till din kropp och sinne. Alla positioner är anpassningsbara och personliga. Vila i barnets position när helst du behöver.

Ha på dig mjuka sköna kläder. Yoga gärna barfota. Kom i god tid så du hinner varva ner innan vi börjar. Ligg t.ex. ner under filten en stund innan klassen startar.

Yogamattor, filtar, bolster, block och remmar finns att låna. Du använder detta efter eget tycke och behov. Ibland använder vi dem tillsammans men du kan ALLTID använda dem för anpassa ditt pass. Gå och hämta när helst du behöver.

Andas gärna genom näsan. Det är den snällaste andningen eftersom luften hinner värmas och även renas lite bättre. Att andas långsamt är en genväg till att reducera stress och att andas med magen hjälper till att lugna andningen. Att hitta mag-andningen gör man lättast när man ligger på rygg. Om du vill prova att lugna den ännu mer kan du lägga på ett ”väsande” ljud när du andas, likt Darth Vader, så kallad Ujjai-andning.

Blunda gärna genom hela passet. Att blunda kan vara ett sätt att fokusera på dig själv och din upplevelse. Att inte jämföra utan upptäcka och känna in din egen kropp och dina egna rörelser. Om du inte vill blunda kan du vila blicken strax framför dig.

Observera och notera. Yoga är en stund för en upptäcktsresa i din egen kropp och sinne. Prova att observera och notera utan att döma. Försök att vara kärleksfull mot dig själv.

Yogan är en stund för att ta hand om dig på bästa sätt.

 

-Välkommen!